SYMPOSIUM “50 YEARS OF ELECTRONIC MUSIC AND AUDIOVISUALS”

Konzerte und Vorträge vom 11. bis 13. November am Campus Essen-Werden Von Donnerstag bis Samstag feiert die Folkwang Universität der Künste 50 Jahre Elektronische Musik und Audiovisuelle Medien. Das dreitägige Symposium, veranstaltet vom Folkwang Institut für Computermusik und Elektronische Medien (ICEM), lädt täglich zu zwei Konzerten in der Neuen Aula sowie vier Impulsvorträgen im Kammermusiksaal. Gemeinsam mit bekannten Absolvent*innen und Gästen wie Ludger Brümmer, Marta Gentilucci, Maja Ratkje, Claudia Robles-Angel, Kees Tazelaar und Hans Tutschku bieten die Folkwang Professor*innen Michael Edwards, Thomas Neuhaus, Dirk Reith und Dietrich Hahne jeweils vom frühen Vormittag bis in den Abend ein abwechslungsreiches Programm.

„50 Jahre Elektronische Musik und Audiovisuelle Medien an Folkwang – das ist ein halbes Jahrhundert geprägt von der Experimentier- und Forschungsfreude der hier wirkenden Künstler * innen. Mit dem anstehenden Symposium ist das Publikum eingeladen, eine Retrospektive der in den letzten Jahrzehnten entstandenen ICEM-Werke zu hören, eine Bestandsaufnahme der elektronischen Kunst an Folkwang mitzuerleben und einen Blick in die Zukunft zu werfen.“, so Folkwang Rektor Prof. Dr. Andreas Jacob.

Seit Gründung des Studios für Live-Elektronische Musik 1971 beschäftigen sich Lehrende und Studierende an der Folkwang Universität der Künste intensiv mit den unterschiedlichsten Facetten der elektronischen Musik aus kompositorischer Sicht. Dabei haben die Komponist*innen immer auch engen Kontakt zu den anderen künstlerischen Disziplinen der Hochschule gesucht. In dieser Tradition steht bis heute das 1990 gegründete fachbereichsübergreifende Institut für Computermusik und Elektronische Medien (ICEM).

Booklet

 

Tagesablauf/Daily Schedule

10:00-11:00, 11:00-12:00, 15:00-16:00.16:00-17:00: Kammermusiksaal: Discussions

14:00-15:00, 17:00-19:30 Foyer: Installation

13 :00-14:00, 19:30-21:00 Neue Aula: Concerts

11.11.

10:00 Kammermusiksaal Discussion 1: Dirk Reith: What is the relationship of electronic music today to that of the 1950 /60s avant-garde, and specifically, which predictions from that time came true, and which didn’t?

11:00 Kammermusiksaal Discussion 2: Hans Tutschku How should we teach elec – tronic music, or in particular how should we reflect the in – herent relationship between aesthetics and technology in our lessons and curricula?

13:00 Neue Aula Concert 1: SYNLAB

Dirk Reith NESTED LOOPS V
Claudius Brüse KAPITEL 80
Jörg Lensing DES KÖNIGS NEUES KLEID
Nicolas Jemming ANGELIQUE, MAIS SANS DIEU
Achim Bornhöft ARTIFICIAL CLICHÉS
Kees Tazelaar GEOGLYPHS

15:00 Kammermusiksaal Discussion 3: Florian Zwißler The eternal work of art: how much future does electronic music need and should we worry about technology ob – solescence?

16:00 Kammermusiksaal Discussion 4: Kees Tazelaar Does electronic music still exist or has it been sub – sumed into other genres?

19:30 Neue Aula Concert 2: VIDEO|DE L’AUTRE COTÉ

Misagh Azimi PANIC DRIVEN DIARIES
Tristan Berger RECOGNIZER
Dietrich Hahne LA DÉFENSE DE LA PEINE (UA)
Dirk Reith VARIATIONEN ÜBER DIE KESSELHAUSSUITE (UA)
Philipp Ludwig Stangl QUAD
Claudia Robles Angel DE L’AUTRE CÔTÉ (UA)

12.11.

10:00 Kammermusiksaal Discussion 5: Claudia Robles-Angel In either their visual or sonic aspect, are loudspeakers disturbing or otherwise distracting, simply a necessary part of the performance, or do they deliver a positive quality of their own in concert situations?

11:00 Kammermusiksaal Discussion 6: Dietrich Hahne & Claudius Lazzeroni Does (electronic) music need a visual element?

13:00 Neue Aula Concert 3: CINEMA FOR THE EARS

dis.playce (Max Marcoll & Hannes Seidl) R4
Kerim Karaoglu WIE ES WIRKLICH WAR
Claudia Robles Angel GLOCKENWELT
Christiane Strothmann RICK’S POSAUNE
Florian Hartlieb IM VORDEREN ZIMMER DES HINTEREN RAUMES
Claudia Robles Angel WANDERING IN MORELIA
Thomas Neuhaus REVELATIONS AND A TERRACE TALK
Dirk Reith & Claudius Lazzeroni SCATTERED VOICES

15:00 Kammermusiksaal Discussion 7: Maja S. K. Ratkje How is, why, and should sound art be distinguished from electronic music?

16:00 Kammermusiksaal Discussion 8: Maja S. K. Ratkje How is, why, and should sound art be distinguished from electronic music?

19:30 Neue Aula Concert 4: MIT/ÜBER STIMME

Dirk Reith verSTIMMUNG
Stefan Kreitmayer TONGUES OF BIRE
Roman Pfeifer STUDIE ZU EINEM LAUTGEDICHT
Friedhelm Hartmann (Freed) PORTRAITS OF A WOMAN II — Sirenes
Hans Tutschku REMEMBERING JAPAN — part 1
Michael Edwards SE TU PORTI IL VINO, IO FACCIO IL PESTO
Kees Tazelaar SERENADE fixed media
Ludger Brümmer FALLING

13.11.

10:00 Kammermusiksaal Discussion 9: Roman Pfeifer Aside from the common formats, which areas of musical performance include electronics in such a way that different, perhaps un – expected modes of working and thinking both merge and emerge in an interdisciplinary context?

11:00 Kammermusiksaal Discussion 10: Marta Gentilucci To what extent does tech – nology influence or even determine the aesthetics of the electronic composer, and vice-versa?

13:00 Neue Aula Concert 5 ELECTRIC / NOISY / CLICKS / CUTS

Dirk Reith PROGRAMM II
Jan Baumgart WARP&WOOF
Luís Antunes Pena SONOROUS LANDSCAPES 1 & 2
Florian Zwissler DOPPELBRUNN
Byung-Moo Lee SIGMA POINT
Hans Tutschku SPACES: HIGH PRESSURE (UA)

15:00 Kammermusiksaal Discussion 11: Thomas Neuhaus What do computers do best and, analogous to this, what does analogue do better?

16:00 Kammermusiksaal Discussion 12:00 Michael Edwards Perceptual or Conceptual? (in Electronic Music)

19:30 Neue Aula Concert 6 MIT/ÜBER INSTRUMENTE

Javier Garavaglia OVERTURE — in memoriam T.A.T.
Hans Tutschku KLAVIERSAMMLUNG
Dirk Reith NAHE ZU FERN
Marta Gentilucci EXERCICES DE STRATIGRAPHIE
Hannes Seidl RE:BOUNCE
Maja S. K. Ratkje SINUS SEDUCTION (moods two)
Sven Ingo Koch SAXL
Marta Gentilucci ›AS FAR AS THE EYE CAN SEE‹
Maja S. K. Ratkje ØX